Van Puffing Billy via pinguins naar dolfijnen, zeedranken en zeehonden....

15 januari 2017 - Geelong, Australië

Vanuit Sydney was het een flinke reis met een tussenstop in Taggerty. Ruim 800 kilometer. In Taggerty hadden we een fijne camping (aan het strand) waar we even lekker konden bijkomen.

De volgende ochtend was het tijd voor Robbert's droom. Op pad met Puffing Billy. We konden gelukkig vlakbij de treinen parkeren en waren dus zo op het station. Daar stond de trein van 10.30 uur al klaar maar die was niet voor ons. Wij mochten pas om 11.10 uur weg. Robbert vond het helemaal niet erg. Er was zoveel te zien. Allerlei stoomlocomatieven maar ook diesels. Als de kans op bosbrand te groot is mogen de stoomlocomotieven niet rijden namelijk. Maar wij hadden geluk, we kregen een echte stoomloc voor de wagons.

Een hele aardige Station Master gaf ons wat tips over het kiezen van de juiste wagon en vertelde meteen dat we rustig in het raam mochten zitten met onze benen buiten boord. Hij wist dat dat in Europa niet mocht maar in Australie, bij Puffing Billy dus wel.

We hadden al snel een prachtig plek en stipt op tijd vertrok de locomotief de bergen in. Ook al geef je niets om treinen, dit was echt een prachtige route. Onderweg hebben we natuurlijk met de benen uit het raam gehangen. Het is een heel grappig gezicht als je dan de trein afkijkt. De trein stopt op verschillende stations en wij stapten uit in Lakeside.

Hier lag naast het station een groot park met vijvers en zelfs een zwembad. Hier hebben we lekker gegeten en rondgewandeld. En al snel kwam onze trein om terug te gaan richting Belgrave. Robbert was erg onder de indruk van de treinen en de reis.

Vanaf het station zijn we doorgereden naar Phillip Island waar we 3 nachten hebben gebivakkeerd. We hadden ons voorgenomen om op vrijdag niet veel te doen behalve 's avonds naar de pinguins. En dat bleek goed uit te komen want we hadden onze eerste regendag van de vakantie.

Gelukkig had weeronline gelijk en was het om 18 uur droog toen wij naar de pinguins gingen. We hadden een speciale rangertour geboekt en die bleek meer dan de moeite waard te zijn. De normale toer leidt naar twee grote tribunes waar vandaan je de pinguins uit het water ziet komen. Onze tour bleek te gaan naar een ander strand met een groepje van 8 personen. Onze ranger, Stephen, vertelde van alles over de pinguins en voorzag ons van nachtkijkers, headsets, stoeltjes en een jas zodat we er allemaal hetzelfde uitzagen :)

Onderweg naar het strand zagen we nog een aantal kangoeroes en plaatselijke vogels. Op het strand aangekomen kregen we een plek aangewezen waar we onze stoeltjes neer konden zetten en waar we de zon prachtig onder zagen gaan. Meteen hierna hoorden we de pinguins al aankomen. Een heel apart geluid. En vlak hierna kwam de eerste groep aan land. De pinguins zijn erg bang dat ze aangevallen worden door grote vogels of zeehonden dus ze zijn erg voorzichtig. Als ze denken dat het kan steken ze (altijd over vaste routes) het strand over en gaan de duinen in op zoek naar hun nest en hun jongen. Een van deze routes liep ongeveer 3 meter voor onze voeten langs. Zo mooi om dit te mogen zien. Ruim een half uur lang kwamen er steeds groepjes pinguins uit het water. Na deze tijd zijn we teruggegaan richting de weg. De wegen rond de Penguin Parade worden 's avonds allemaal afgesloten omdat de pinguins ook de weg gebruiken. Op dit moment zijn er ook veel baby-pinguins dus wordt er geen enkel risico genomen.

Op de boardwalk richting weg maar ook op en naast de weg kwamen we nog heel veel pinguins tegen waaronder een aantal baby's. Ik had er bijna een paar in mijn rugzak gestopt maar die stond helaas nog in het visitor centre.

Wat een prachtige ervaring was dit weer.

De volgende dag zijn we bij de Nobbies gaan kijken waar het nogal stormachtig was. Voor het eerst moesten we een lange broek en een jasje aan deze vakantie. Dat was even wennen!

Ook hier zagen we veel wildlife waaronder een aantal wallabies. Na de Nobbies zijn we naar een stuk gereden waar koala's werden opgevangen. Ook hier hadden we gelukkig want de doorgaans zeer luie beesten hadden blijkbaar bericht gekregen dat we er aan kwamen. Er was er een zelfs aan de wandel gegaan, vlak voor onze neus. Zo leuk om te zien. De koala's zijn hier inderdaad een stuk groter als in het noorden (schijnt met het klimaat te maken te hebben). We hebben diverse koala's gespot en het blijven superleuke dieren!!

Vanmorgen zijn we vroeg opgestaan en naar Sorrento gereden. Hier gaan we met de pont naar Geelong maar eerst hebben we een tour gemaakt. We begonnen met zwemmen met dolfijnen. De dolfijnen kwamen steeds dichterbij en op een bepaald moment zwommen ze vlak langs ons heen en onder ons door. Weer een fantastisch moment. Het houdt niet op deze vakantie!

Na de dolfijnen zijn we gaan snorkelen en kwamen we seadragons tegen. Deze dieren zijn familie van zeepaardjes maar veel groter. Jacques vond ze heel snel en heeft mooie foto's gemaakt. Het water was hier knap koud trouwens. Dat was wel even afzien.

Tijdens de laatste snorkel kwamen we bij een grote boei waar een grote hoeveelheid zeehonden lag te slapen/zonnen. Ook hier konden we vlakbij komen. De zeehonden gingen gezellig het water in en zwommen om ons heen. Wat een grappige dieren zijn dit. En het maakt ze helemaal niets uit of je naast ze in het water ligt.

Na al deze avonturen waren we ijskoud en zijn we met de camper op de ferry gereden richting Geelong. In 40 minuten tijd ben je aan de overkant en een half uurtje later waren we bij de camping. Ook hier een prima plek voor een overnachting. Morgen gaan we een stuk van de Great Ocean Road doen. Heel benieuwd hoe dat is!!

1. Oma en Opa van Duijn:
    15 januari 2017