En dan is het ineens 2017

3 januari 2017 - Hervey Bay, Australië

Het is inmiddels 4 januari. Een heleboel kilometers en avonturen verder. We zijn inmiddels in Hervey Bay beland. In de tussentijd hebben we met een grote 4WD rondgereden op Magnetic Island. Een prachtig eiland voor de kust van Townsville met prachtige stranden waar je praktisch alleen bent. De 4WD is wel nodig als je ook naar de andere kant van het eiland wil want die wegen zijn echt slecht. Het was meteen mijn eerste keer achter het stuur en dan links rijden. Viel niet mee maar was wel heel leuk. En wat zijn die Australiers toch spontaan. Weer veel gelachen!

Ook is mijn droom om een koala vast te houden eindelijk uitgekomen. In de Billabong Sanctuary hebben we kangoeroes gevoerd, een wombat geaaid (en op de foto met Jacques en Robbert) en natuurlijk koala Puzzle vastgehouden. Puzzle is een wees koala die in de opvang is gebracht omdat zijn moeder waarschijnlijk is doodgereden. De koala's mogen 2x per week 2x een half uur werken met de gasten. Nou, daar hoef je toch niet moe van te worden. Deze regels worden strikt gehanteerd. Na een half uur is het echt over en gaan ze terug naar hun verblijf. Wombats zijn echt komische dieren. Ondanks hun logge lichaam kunnen ze enorm hard rennen.

Na de opvang zijn we doorgereden naar de Whitsundays. Hier hebben we een hele leuke tocht gemaakt met de Whitehaven Express. We werden netjes opgehaald door een chauffeur die graag wilde weten hoe wij dachten over de verkiezingen in maart in Nederland..... ook kende hij Geert Wilders. Toch bijzonder, zo'n gesprek op de vroege ochtend in Australie :) . De tocht met de boot naar Whitehaven Beach was heel mooi. Prachtige stranden, heerlijke lunch op het strand. En als Australiers het hebben over een BBQ lunch dan bedoelen ze dus steak, hamburgers, hotdogs, salades enz. En hoezo kiezen? Je krijgt het gewoon allemaal. Hierna nog een mooie snorkeltocht gemaakt. Robbert is lekker meegeweest op de glass bottom boot en mocht de vissen voeren. Tot zijn grote enthousiasme ook veel "Dory" vissen gezien. Een leuke tocht!

Oudjaarsdag hebben we weinig gedaan. Een stukje hardlopen langs het strand (erg mooi!), wat boodschappen en voor de rest lekker zwemmen, een beetje zonnen, zwemmen en rustig aan doen. Het was maar liefst 35 graden namelijk. In Australie is er 2x vuurwerk, 1x om 21.00 uur voor de kinderen en 1x om middernacht. Via de livestream konden we het vuurwerk in Sydney meekijken. Prachtig om te zien. 2017 is begonnen!

1 januari zijn we zo'n 800 kilometer opgeschoven en in Bundaberg beland. Op een leuke, kleine camping met prima faciliteiten.

De dag erna zijn we met een klein vliegtuigje overgevlogen naar Lady Elliott Island, een eco resort. Het is een half uur vliegen waarna je landt op een veredeld grasveld. Prachtig kunnen snorkelen hier. Een keer met de (glass bottom) boot en verder vanaf het strand.

Heel veel schildpadden gezien. Prachtig koraal met heel veel kleur. Ook haaien en heel veel andere vissen. Zelfs een manta! Zeer de moeite waard. We hebben al veel gedoken maar deze plek was wel heel bijzonder. Jammer dat het niet zulk mooi weer was maar daar heb je in het water niet zoveel last van.

Onze pilote bracht ons eind van de middag weer keurig terug naar Bundaberg waar we lekker hebben nagenoten op onze camping.

Inmiddels zijn we dus in Hervey Bay beland. Hier hebben we ook weer een mooie plek voor de camper (was even regelen want onze 1e plek was zo schuin dat we zo ons bed uit waren gerold, de camper in ) maar nu hebben we zelfs een eigen douche en toilet in een gebouwtje naast de camper. Heel bijzonder maar vooral erg makkelijk.

De camping is 200 meter van het strand. Het strand is (zoals gewoonlijk in Australie) groot, schoon en zeer makkelijk toegankelijk. En ook hier maar weinig mensen, ondanks het hoogseizoen.

Op de camping is ook een Australian Cattledog puppy en die moest even geaaid worden. Hond blijkt van een Nederlandse mevrouw te zijn die al 8 jaar in Australie woont en beslist niet meer terug wil. En de hond heette ook nog Lucy. Wat een toeval allemaal.

Vandaag gaan we naar Fraser Island!

1. Jan en Paula:
    4 januari 2017
    Wat een mooi reisverhaal weer en wat zullen je genoten hebben bij dat eiland en die onderwater wereld met een Manta (Geweldig!!)