Duiken met de hippieboot

17 december 2016 - Cairns, Australië

Vrijdagochtend werden we al vroeg opgehaald door het busje van Cairns Dive Center. Jacques en ik haalden de gemiddelde leeftijd flink omhoog... Gelukkig was Robbert er ook bij. Na een korte stop bij de duikshop werden we naar de haven van Cairns gebracht voor onze taxi boot naar het Great Barrier Reef. Na zo'n 2 uur varen kwamen we bij de Kangaroo Explorer. Deze boot ligt permanent midden op het Great Barrier reef en vormt een soort duikplatform. Aan boord heel veel duikfanatiekelingen en een soort hippie bemanning. Dolle pret dus. Na een briefing kregen we onze hut toegewezen waar we prima konden verblijven met zijn drietjes. De hele dag is gepland met duiken of snorkelen, lekker eten, gezellig kletsen. Het gezelschap op de boot bestond uit heel veel nationaliteiten en natuurlijk nog twee andere Hollanders. Al snel mochten we onze eerste duik maken. Deze viel nogal tegen qua zicht en duikstek maar dat werd ruimschoots goed gemaakt tijdens de andere duiken. In twee dagen tijd kun je 6 duiken maken of snorkelen. Robbert kan helaas nog niet meeduiken maar natuurlijk wel snorkelen en dat deed hij met volle teugen. Iedere duikstek was zodanig uitgezocht dat de niet duikers zich ook prima konden vermaken. En tussen de duiken door voeren we naar een andere stek en was er tijd voor kletsen. Je Engels wordt razendsnel bijgespijkerd en de accenten zijn dolkomisch om te horen. Ons ervaren duikgroepje bestond uit een Duitse meneer (met prachtig accent), een mede Nederlander, een Australische dame en af en toe een Indonesische mevrouw die zelfs onderwater met hoofddoek dook. Een leuk gezelschap. En de volgende duikstekken waren echt prachtig. Zoals je je voorstelt bij het Great Barrier Reef. En ja (sorry Judith) we hebben zelfs een haai gezien tijdens onze nachtduik. Gelukkig vond hij ons doodeng en verdween snel uit het licht van onze zaklampen. Verder vooral prachtige riffen met veel kleur. De watertemperatuur was tegen de 30 graden. En dat is eigenlijk veel te hoog voor het kwetsbare koraal. De boot was helemaal eco proof. Alles werd gerecycled en de douchetijd was maximaal 3 minuten. Best kort met al dat zout in je haar. Na een lekkere nachtrust werden we de 2e dag al om 05.30 uur uit ons bed gehaald voor de vroege duik. En dat was best vroeg maar de duik was prachtig. Het zonlicht op het koraal zorgde voor heel veel kleur en de visjes waren op hun best en erg actief. Na twee duiken de duikdag afgesloten met een gezellige familiesnorkel. Robbert was de enige jongeman (we mogen geen jongen meer zeggen van hem) aan boord en iedereen had een zwak voor hem. Hij heeft zijn Engels ook goed kunnen oefenen. Tijdens de snorkelsessie kreeg hij het voor elkaar dat de gids hem op sleeptouw nam met de reddingsboei want dan hoefde hij niet zoveel te zwemmen.... Maar hij deed het supergoed en we zijn heel trots op hem dat hij zich zo goed staande hield op zo'n druk schip met allerlei vreemde mensen (letterlijk en figuurlijk). Gistermiddag was het helaas al weer over en werden we met de taxiboot opgehaald en teruggebracht naar Cairns. Vanaf de hippieboot werd alle bagage (voornamelijk hele grote rugzakken) teruggebracht en werden we weer in het busje geladen. Ons hotel had onze koffers goed bewaard en we konden zo onze kamer weer in. 's Avonds nog lekker langs de Esplanade gewandeld en gegeten in een soort hamburgertent maar dan anders. Je drankjes pakte je uit de koelkast en vervolgens bestel je je eten bij de balie en gaat ergens zitten. En ineens komt er dan een enorme hamburger op je tafel en is het aanvallen. En daarna verdwijnt iedereen weer... Het concept slaat blijkbaar wel aan want het was razend druk en de hamburgers waren heerlijk. Nu op naar het volgende avontuur. We gaan de boomhut in!

1. John:
    17 december 2016